Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en de Kerstdagen zijn commercieel fantastische dagen. Echter, ook hele drukke dagen als webshophouder. Zo’n omzetboost is natuurlijk heerlijk, maar hoe zorg je ervoor dat alles vlekkeloos verloopt? In deze blog vertellen we je hoe je het beste om kan gaan met de logistieke piek – met behulp van een aantal tips om alles op tijd de deur uit te krijgen!

Het is weer bijna december, de recordmaand voor webwinkeliers. Juist in deze periode vraagt het grootste winkelseizoen om extra voorbereidingen om de grote druk op de logistieke processen te verminderen. Helaas bieden deze kortingsdagen en feestdagen verschillende uitdagingen in de supply chain. Zo moet je over de nodige personeelsmiddelen beschikken, ervoor zorgen dat de IT systemen het extra verkeer aankunnen en een goed inzicht hebben op de supply chain. Echter,  het belangrijkste is misschien wel de voorraad en snelheid.

Daarom 10 tips om alles op tijd de deur uit te krijgen

Je wil je klanten natuurlijk tevreden houden. In deze drukke periode is het een uitdaging om bestellingen op tijd bij jouw klanten af te leveren. We hebben daarom een aantal tips verzameld om je daarbij te helpen.

  1. Begin op tijd met voorbereidingen. Het is tenslotte nooit te vroeg om goed voorbereid te zijn. Time management is ontzettend belangrijk. Hierbij is de strategie van vorig jaar van grote waarde. Wat zijn de lessen die je hebt geleerd en hoe pak je dit jaar beter aan? Zorg dat alles ruim van tevoren goed ingeregeld staat en je alleen op details hoeft bij te sturen. Kortom, een goede planning is essentieel om de logistieke piek zonder problemen door te komen.
  2. Organiseer je magazijn strategisch. Ook op het gebied van logistieke inrichting zijn voorbereidingen handig. Plaats bijvoorbeeld de best verkochte en populaire producten (op basis van gegevens van vorig jaar) vooraan in je magazijn. Dit bespaart een hoop tijd voor de orderpickers. Bekijk hier meer tips voor een slimme inrichting van je magazijn.
  3. Zorg dat je de voorraden op orde zijn. Voldoende voorraad is belangrijk om te voorkomen dat je klanten moet teleurstellen met uitverkochte artikelen.
  4. Regel voldoende verpakkingsmaterialen om alle bestellingen in te kunnen pakken.
  5. Zorg voor voldoende personeel. Voor de logistiek maar ook voor het klantcontact. Daarnaast instrueer je personeel ook tijdig. Als het straks te druk is, heb je er geen tijd of geduld meer voor. Tijdens de logistieke piek is goed opgeleid personeel een van de belangrijkste factoren voor succes.
  6. Informeer je klanten. Laat je klanten op tijd bestellen. Om die reden is het belangrijk om duidelijk te communiceren dat ze op tijd moeten bestellen om er zeker van te zijn dat hun bestelling op tijd wordt geleverd. Plaats bijvoorbeeld een aftelling op je webshop met “bestel binnen 3 dagen om er zeker van tijd dat jouw pakket op tijd geleverd wordt”.
  7. Wees transparant en duidelijk over de levertijden. Indien het niet mogelijk is om een bestelling op tijd te leveren, communiceer het dan met de klant. Dit voorkomt onduidelijkheden die voor zowel jou als de klant problematisch kunnen zijn.
  8. Zorg voor goede contracten met logistieke dienstverleners om de stijging op te vangen.
  9. Elke webshop heeft met retouren te maken. Het verwerken van een retourzending kost vaak meer werk dan de verzending ervan. Kijk kritisch naar je retourbeleid en lees onze tips voor het snel verwerken van je webshop retour.
  10. Ten slotte: Flinke kortingen doen het altijd goed! Vergeet niet je klanten in december aanbiedingen te mailen.

De commerciële dagen zijn een mooi moment om van je oude voorraad af te komen. Samengevat, met deze bovenstaande tips moet dat goedkomen. We weten uit ervaring dat ze werken! Bij Bringle lukt ons elk jaar weer om de pakketten op tijd te versturen voor onze klanten.

Geniet van logistieke vrijheid!

Wil jij ook altijd je webshop logistiek (zelfs in de drukke periode) op orde hebben? Bringle bied je vrijheid door de logistiek uit handen te nemen. Wij beheren de voorraad, zorgen voor het inpakken en verzenden van bestellingen, ontvangst van een nieuwe voorraad en zelfs het verwerken van retouren. Ontdek hier ‘zo werkt Bringle’ voor de mogelijkheden en maak gratis en vrijblijvend een account aan!

Weet je nog niet helemaal zeker of het bij jou past? Bekijk dan de meest gestelde vragen en antwoorden in onze kennisbank of neem contact met ons op voor meer informatie.