Veel ondernemers starten hun onderneming vaak vanuit huis. Zodra de orders toenemen, kan het nodig zijn om een nieuwe ruimte te huren. Het is belangrijk om je magazijn slim in te richten om het optimaal te benutten. Omdat een goede magazijnindeling loont, delen wij ons advies voor het inrichten van een magazijn.

Iedere webshophouder heeft zijn eigen magazijninrichting. Op het gebied van magazijninrichting valt er bij de meeste bestaande magazijnen ook nog veel te winnen. Als fulfilment dienstverlener weten wij als geen ander hoe belangrijk een ‘slimme magazijn indeling’ is. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van webshop logistiek hebben wij de volgende tips voor je samengesteld. Met Bringle willen we het uitbesteden van je webshop logistiek makkelijk en bereikbaar maken, zodat je als e-commerce ondernemer weer tijd hebt voor de zaken die je echt belangrijk vindt, zoals de groei van je bedrijf!

Magazijn inrichten tips

1. Locatie

De locatie van jouw magazijn is heel belangrijk, omdat je dit niet snel meer kan veranderen. Houd bij het kiezen van een locatie rekening met reistijden, laad- en losmogelijkheden voor logistieke dienstverleners en met bijvoorbeeld afleverpunten van bezorgdiensten. Hoeveel ruimte je nodig hebt, is afhankelijk van de huidige voorraad en de verwachte ontwikkelingen hierin. Denk daarom ook aan extra voldoende ruimte voor de groei van je bedrijf.

2. Softwaresysteem

Overweeg om een magazijn softwaresysteem te gebruiken. Daar zijn veel mogelijkheden in, ook steeds meer voor kleinere webshops. Een softwaresysteem als Picqer ondersteunt je bij het dagelijks verwerken van je bestellingen en het verminderen van fouten. Ook bieden ze je een actueel inzicht in je voorraad, niet onbelangrijk om je verkoop te optimaliseren.

3. Magazijninrichting

Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken is een goede magazijnindeling erg van belang. Het is daarom slim om vooraf een overzicht te maken van de diverse activiteiten binnen het bedrijf. Hierbij moet je denken aan paktafels, een ruimte voor de retourlogistiek, de ontvangst van goederen en stellingen voor alle producten. Nadat je de lijst compleet hebt kun je nadenken over de beste indeling van het magazijn. Hoe breed maak je de gangpaden tussen de stellingen, ga je gebruik maken van elektrische palletwagens of loopkarren? Waar ga je de paktafel en printer plaatsen? Maak daarna een plattegrond van de gehele indeling en zorg voor zo min mogelijk obstakels in de route die het personeel moet afleggen tijdens het orderpicken.

4. Smalle gangen

Smalle gangen bieden meer opslagcapaciteit in een magazijn. Door de gangen smaller te maken houd je meer ruimte over voor extra stellingen. Bij het bepalen van de gangbreedte is het echter belangrijk om de breedte van de (eventuele) heftrucks in het achterhoofd te houden. Houd ook rekening met het aantal trucks in de gangen om opstoppingen te voorkomen doordat ze elkaar niet kunnen passeren. Stel bijvoorbeeld verkeersregels zoals een eenrichtingsverkeer in.

5. Lengte opstelling

Tijdens het inrichten van een magazijn is de voorraad erg van belang. Bekijk hoe de producten zijn verpakt en op welke manier deze op voorraad gelegd kunnen worden. Soms wordt een product in dozen geleverd en soms zijn het kleinere losse producten waarbij een kleine stelling de beste uitkomst is. Met grote stellingen kun je de magazijnruimte optimaal benutten omdat je in de hoogte werkt. Hiervoor heb je wel een reachtruck nodig.

Richt daarnaast de stellingen zoveel mogelijk in de lengterichting van het magazijn in. Bij lange gangen hoeven orderpickers namelijk minder vaak van gang te wisselen en dat draagt bij aan de productiviteit.

6. Nummering van paden en stellingen

Om efficiënt te werken is het belangrijk om de paden en stellingen op een logische wijze te nummeren. Een makkelijke nummering is bijvoorbeeld door de gangpaden te nummer zoals huisnummers: links even nummers en rechts oneven nummers.

7. Overzichtelijk productindeling

  • Met behulp van kleurcoderingen en opvallende naambordjes voorkom je een hoop zoekwerk. Ook is het handig om de indeling te baseren op de doorloopsnelheid van je artikelen.
  • Welke producten worden het meest verkocht? Sla de populairste producten bij voorkeur vooraan in je magazijn op. Artikelen die minder populair zijn kunnen verderop geplaatst worden.
  • Zet zware producten op heuphoogte zodat ze makkelijker en veiliger verplaatst kunnen worden.
  • Zet producten die op elkaar lijken niet naast elkaar in een magazijn. Hier raken orderpickers sneller van in de war.
  • Producten die vaak samen verkocht worden zijn wel handig om bij elkaar te zetten. Dit voorkomt een hoop extra tijd.

8. Magazijnmedewerkers

Betrek de magazijnmedewerkers bij het proces. Dit kan zeer inzichtelijk zijn, omdat zij dankzij hun ervaring met een praktische blik naar de inrichting kunnen kijken.

9. Veiligheid

Last but not least, ook de veiligheid krijgt prioriteit bij het indelen van een magazijn. Het is namelijk belangrijk dat het magazijn zo veilig mogelijk is ingericht om ongevallen te voorkomen. Magazijnmedewerkers moeten veilig hun werk kunnen uitoefenen in een magazijn. Denk aan aanrijdbeveiligingen, het werken met magazijn spiegels, het plaatsen van veiligheidspictogrammen en een goede voorafgaande instructie om de veiligheid te verhogen. Houd daarnaast ook rekening met verzekeringen zoals een werkgeversverzekering of verzekeringen voor eventuele brandschade, lekkage of andere onvoorziene kosten.

Kortom, het is verstandig om goed na te denken over de inrichting en dit goed uit te werken. Bepaal de belangrijkste criteria voor jezelf om je te helpen bij deze keuze. Natuurlijk zou je ook een adviseur om hulp kunnen vragen. Het inrichten van een magazijn kost veel denkwerk, tijd en geld.

Webshop magazijn uitbesteden

Een effectief en efficiënt logistiek proces is van groot belang. De processen die zich in een magazijn afspelen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Het uitbesteden van je webshop logistiek aan een fulfilment center zou ook een zeer geschikte keuze kunnen zijn. Kies je voor uitbesteding, dan worden alle logistieke handelingen voor je uit handen genomen. Bringle verzorgt de logistiek van je website, van opslag tot retouren. Ongeacht of je een kleine of grote webshop hebt. Wij beheren de voorraad in ons beveiligde magazijn van ruim 5000 m2, verwerken de orders en retouren en ontvangen nieuwe voorraden. Dit allemaal terwijl je toch goed inzicht houdt op je voorraad met onze Bringle Portal. Door je logistiek uit te besteden houd je meer tijd over voor andere zaken. Ontdek ‘zo werkt Bringle’ voor kleine en grote webshops voor meer informatie en maak gratis en vrijblijvend een account aan!

Ben je overtuigd? Maak dan snel een account aan! Of heb je nog vragen over het uitbesteden van je logistiek? Bekijk dan de meest gestelde vragen en antwoorden in onze kennisbank of neem contact met ons op voor meer informatie!