Webshop logistiek, zelf doen of uitbesteden?

3 min lezen

Webshop logistiek draait allemaal om het verzenden van orders naar klanten. Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het beheren van een webshop. Het vraagt om een integrale aanpak om zo maximale winst te behalen. Nu is de grote vraag: ga je dit zelf doen of uitbesteden aan een gespecialiseerd fulfilment bedrijf?

Wat is webshop logistiek?

Heel simpel gezegd is e-commerce logistiek het hele proces vanaf het bevoorraden van het magazijn, tot aan het moment dat de order wordt afgeleverd bij de klant. Het bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Warehousing: het ontvangen, registreren en opslaan van de goederen in het magazijn.
  • Voorraadbeheer: het synchroniseren van de online voorraad met de fysieke voorraad door middel van een systeem.
  • Orderverwerking: het verwerken van geplaatste orders. Orders worden uit het magazijn gehaald, ingepakt en voorzien van een adresetiket en pakbon.
  • Verzending: het verzenden van bestellingen naar de klant.
  • Retourverwerking: het verwerken van de retourzendingen.

Webshop logistiek zelf doen of uitbesteden?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de webshop logistiek volledig zelf te doen. Veel beginnende webshops beginnen zelf met het inpakken en verzenden van orders. Dit kan vaak nog vanuit je eigen huis. Naarmate je webwinkel verder groeit, zal de logistiek meer tijd gaan vragen. De hoeveelheid bestellingen neemt toe, waardoor het lastig kan zijn om grip te houden op de logistieke processen. Zo heb je al snel een eigen opslagplaats en personeel nodig om orders op tijd te verzenden. Ook kunnen de verzendkosten hoog oplopen als je geen contracten afsluit met verzendpartijen.

Als webshopeigenaar kun je er ook voor kiezen om het volledige logistieke proces uit te besteden aan een gespecialiseerd fulfilment bedrijf. De voornaamste redenen om hiervoor te kiezen zijn de tijdsbesparing en kostenbesparing. Een fulfilment bedrijf profiteert van volumekorting en berekent deze vaak door naar de klant. Hierdoor kunnen ze hun services voor een goede prijs aanbieden.

Voordelen van webshop logistiek uitbesteden

  • Tijds- en kostenbesparing
  • Latere cut-off tijden
  • Geen eigen opslagruimte vereist
  • Schaalvoordelen bij vervoerders
  • Seizoenspieken worden opgevangen
  • Flexibiliteit bij ziekte en verlof

Echter zijn er natuurlijk ook enkele nadelen. Zo ben je als webshop minder flexibiliteit met personalisaties zoals bij het meesturen van een handgeschreven kaartje. Ook heb je minder fysieke controle op je eigen voorraad. Bekijk onze blog: fulfilment uitbesteden of zelf doen?

Wanneer is webshop logistiek interessant?

Bij Bringle hanteren we geen minimum aantal orders. Hierdoor is webshop logistiek uitbesteden interessant voor zowel kleine als grote webshops. Bereken met onze handige rekentool eenvoudig en vrijblijvend de fulfilment kosten en opbrengsten voor jouw webshop!

Logistiek webshop uitbesteden

De logistiek is één van de meest tijdrovende onderdelen van je webshop. Ook is er expertise en ervaring voor nodig om alles soepel te laten verlopen. Een gespecialiseerd fulfilment center als Bringle kan je volledig ontzorgen. Door je webshop logistiek uit te besteden heb je geen omkijken meer naar het logistieke proces van je webshop en ben je verzekerd van een vlotte en snelle levering.

Via slimme koppelingen met je webshop wordt alle informatie gedeeld. Zo heb je geen omkijken meer naar het logistieke proces. Wel behoud je 24/7 inzicht op actuele statussen dankzij de Bringle Portal. Door in te loggen in onze Bringle Portal, kun je exact zien waar je aan toe bent. Van de actuele voorraad checken, tot aan het inzien van bestellingen en de logistieke status ervan volgen.

Bringle heeft alle technologie en kennis in huis om het logistieke proces vlekkeloos te laten verlopen. Ben je benieuwd? Bekijk zo werkt Bringle om in 5 stappen te genieten van logistieke vrijheid. Maak gratis en vrijblijvend een account aan en neem zelf een kijkje!