Wat is retourlogistiek?

5 min lezen

In dit artikel verdiepen we ons in de retourlogistiek van klanten. Deze stroom van retourlogistiek valt onder B2C verzendingen tussen klant en verkoper. Maar wat is retourlogistiek nu precies en hoe pak je het het beste aan?

Wat is retourlogistiek?

Retourlogistiek is de logistieke verwerking van terugkerende goederen naar een onderneming. Een synoniem hiervoor is reverse logistics.

Retourzendingen kunnen diverse oorzaken hebben. Retouren vinden plaats als een besteld product niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. De maat van een kledingstuk kan bijvoorbeeld anders zijn dan verwacht. Of een product kan beschadigd raken tijdens transport.

In Nederland zorgt het herroepingsrecht ervoor dat consumenten 14 dagen de tijd hebben om af te zien van een online aankoop. Dit geldt echter niet voor alle producten. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld op maat gemaakte producten of producten die snel bederven.

Consumenten kunnen producten terugsturen indien ze niet tevreden zijn met het geleverde product. Voor webshop eigenaren is de retourlogistiek vaak een arbeidsintensief onderdeel. Volgens Thuiswinkel.org geeft een groep van experts aan dat het verwerken van een retourzending 400-500% meer handling vergt dan het verzenden van een bestellingen.

Wist je dat je de gehele webshop logistiek met retourlogistiek van je onderneming kan uitbesteden? Webshop fulfilment levert meer tijd op om je op andere zaken binnen je bedrijf te richten!

Betere retourvoorwaarden als value-added service

Tegenwoordig verwachten consumenten steeds meer value-added services. Hieronder valt ook een gemakkelijk retourproces. Steeds vaker hanteren webshops betere retourvoorwaarden. Webshops die deze extra service aanbieden hebben vaak de voorkeur van de consument.

  • Gratis retourneren
  • Verlengd bedenktermijn tot wel 100 dagen
  • Snelle afhandeling
  • Retourlabel in het pakket

Een efficiënt retourproces

Het belang van een goed georganiseerde retourstroom is groot. De retourstroom vormt namelijk een belangrijk onderdeel van het logistieke proces en moet niet een grote kostenpost zijn. Een soepel retourproces kan zeer winstgevend zijn voor een bedrijf.

  • Duidelijke communicatie is hierbij essentieel. Potentiële klanten willen vaak van te voren weten wat de procedure voor retouren is. Dit zou je duidelijk kunnen communiceren middels een ‘retouren en ruilen’ pagina of door het op te nemen in de FAQ (veelgestelde vragen)
  • Voor klanten is het erg vervelend als een geleverd product tegenvalt en niet aan de verwachtingen voldoet. Maak het retourproces daarom zo simpel mogelijk. Sommige webshops sturen een retourlabel standaard mee in het pakket. Deze hoeven ze vervolgens alleen maar op de doos te plakken en af te geven bij een postkantoor in de buurt.
  • Daarnaast zijn er ook onnodige retourkosten. Zoals beschadigde producten tijdens transport of vanwege een foute levering. Deze retourkosten kunnen voorkomen worden tijdens de orderverwerking. Door nauwkeurig te werken kunnen er veel kosten worden bespaard. Een order picker dient producten makkelijk te kunnen vinden in het magazijn en hoort over materialen te beschikken die de bestellingen beschermen tijdens transport.
  • Van terugkerende pakketten kunnen webshops veel leren. Indien bijvoorbeeld een specifiek product vaak wordt teruggestuurd kan je ervoor kiezen om de communicatie over het product aan te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een t-shirt dat kleiner uitvalt dan normaal. De pasvorm kan gecommuniceerd worden op de productpagina zodat de klant er rekening mee houdt. Op deze manier verklein je de kans op retouren en bied je een extra service aan.

Retourlogistiek efficiënt aanpakken stappenplan

Het is verstandig om de retourlogistiek efficiënt aan te pakken.

  1. Breng het aantal retourzendingen in kaart: hoeveel retouren ontvang je en wat zijn je kosten voor een retourzending?
  2. Focus je inspanning: wil je retouren voorkomen of verminderen? Bekijk dan onze blog met tips voor minder retouren.
  3. Zet een retourmanager of fulfilment center in: je kan ervoor kiezen om de retourlogistiek zelf af te handelen of uit handen te geven aan een fulfilment center. Beide kunnen aan de slag met het afhandelen van retouren. Het uitbesteden van de logistiek biedt vele voordelen. Hieronder vind je meer informatie over het uitbesteden van webshop fulfilment.

 

Webshop logistiek en retourlogistiek uitbesteden

Voor het efficiënt inrichten van de webshop logistiek is veel expertise en ervaring nodig. Reverse logistics is een added value waarbij een goede dienstverlening belangrijk is. Heeft je webshop regelmatig te maken met retouren? Laat je retourlogistiek dan verzorgen door Bringle. Als fulfilment center verzorgen wij de logistiek van jouw webshop, van orderwerking tot retouren. Wij beheren de voorraad, zorgen voor het inpakken en verzenden van bestellingen, ontvangst van een nieuwe voorraad en het verwerken van retouren. Dit levert meer tijd en geld op om je op andere zaken binnen je bedrijf te richten. Ontdek ‘zo werkt Bringle’ voor meer informatie over hoe wij te werk gaan.

Behoorlijke besparingen op het gebied van retourlogistiek zijn vaak mogelijk. Vooral onnodige retourstromen zijn te vermijden. Door de zorgvuldige wijze van orderwerking worden onnodige retouren door Bringle tot een minimum beperkt. Ontdek via onze handige tarieven rekentool wat fulfilment uitbesteden jou kost en oplevert.

Wat kan je van ons verwachten?

Bij Bringle handelen we alle verzendingen en retouren voor je af. Je klanten sturen hun producten retour naar ons op en wij zorgen ervoor dat het retourproces zo efficiënt mogelijk verloopt.

  • verzamelen van retourzendingen
  • registreren van retouren
  • controleren van producten op kwaliteit en kwantiteit
  • controleren of het product nog verkoopbaar is
  • retour toevoegen aan bestaande voorraad en weer beschikbaar stellen voor verkoop
  • bewaren van beschadigde producten

Ben je overtuigd? Maak dan snel, gratis en vrijblijvend een account aan! Of heb je nog vragen over het uitbesteden van je logistiek? Bekijk dan de meest gestelde vragen en antwoorden in onze kennisbank of neem contact met ons op voor meer informatie!