Wat is fulfilment?

6 min lezen

Fulfilment omvat vele aspecten. Niet alleen dat, er vallen ook nog eens vele termen onder die voor menig ondernemer onbekend zijn. En hoe zit dat dan precies met e-fulfilment? Is de logistiek voor een webshop dan ook anders? (e-)Fulfilment is het complete logistieke verwerkingsproces nadat je van je klanten een order hebt ontvangen in je webwinkel. We vertellen je alles over dit fulfilment proces en wat daarbij komt kijken.

Wat is fulfilment?

De betekenis van fulfilment is: "het gehele logistieke proces wat in zijn werking gaat nadat er een bestelling binnenkomt". Er moet een goede weg worden ingeslagen om ervoor te zorgen dat de klant die de bestelling heeft geplaatst tevreden is. Het verkeerd uitvoeren van fulfilment kan dan ook averechts werken. Een bestelling die te laat aankomt, een fout in de bestelling of een onhandige retourregeling kan ervoor zorgen dat je klanten juist ontevreden worden over jouw product. Het juist uitvoeren van fulfilment en het zo snel mogelijk verwerken van de orders draagt dus bij aan een succesvolle (web)winkel. Stappen die onder fulfilment vallen bestaan uit voorraadbeheer (opslaan van goederen), orderverwerking (inpakken van de orders), verzending (afhandelen van de orders) en retournering. Natuurlijk kunnen informatievoorziening en automatisering (IT) ook niet ontbreken.

Wat is e-fulfilment?

Fulfilment is de afhandeling van het gehele logistieke proces vanaf de plaatsing van een order tot aan de bezorging aan de klant. In de e-commerce wereld wordt dit ook wel e-fulfilment genoemd. Hierbij staat de ā€˜eā€™ simpelweg voor elektronisch en houdt in dat de producten via een webshop verkocht worden. De focus ligt dus op de afhandeling van orders uit online webshops.

Wat is het verschil tussen fulfilment en e-fulilment?

Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. Dit komt doordat de twee sterk overeenkomen. Toch zit er een verschil in. Het verschil is de manier waarop de orders zijn binnengekomen. E-fulfilment is namelijk enkel gericht op het logistieke proces van een online webshop. Daarentegen wordt de term fulfilment gebruikt bij orders die offline zijn binnengekomen. Bijvoorbeeld via een winkel, showroom of via de telefoon.

Waarom fulfilment uitbesteden?

Toch doen de meeste webshops de logistiek zelf. Kleinere ondernemers doen dit vanuit huis, terwijl middelgrote webshops de logistiek vanuit kantoor of een eigen magazijn uitvoeren. Grote webshops besteden de logistiek wat vaker uit aan een fulfilment bedrijf, waar nog grotere webshops de logistiek geheel intern aanpakken. De voornaamste reden om te kiezen voor e-fulfilment is dat je meer tijd overhoudt voor de marketing, verkoop en ontwikkeling van het bedrijf. Vooral kleinere webshops staan soms stil in hun ontwikkeling, doordat er maar weinig tijd overblijft nadat alle bestelling zijn opgestuurd. Ondanks dat de logistiek leuk is om te doen, is het vaak niet de reden van ondernemers voor het opzetten van hun webshop. Door dit uit te besteden houd je dus meer tijd over om te groeien met jouw bedrijf.

Een fulfilment center kan indien gewenst het hele proces aan logistieke werkzaamheden uit handen nemen. Fulfilment bedrijven zorgen voor een specialistische omgang met jouw bestellingen. Je zult merken dat je niet alleen zelf meer tijd overhoudt om jouw onderneming te laten groeien, maar dat je er ook veel tevreden klanten aan overhoudt.

Fulfilment voor- en nadelen

Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het uitbesteden van logistiek die je in overweging moet nemen voor je de keuze maakt. Wij willen hier transparant in zijn, zodat je niet ineens halverwege het proces erachter komt dat fulfilment toch niet bij jou past.

Voordelen van fulfilment uitbesteden

  • Tijds- en kostenbesparing vanaf ā‚¬6,96 per bestelling
  • Latere cut-off tijden: voor 22.00 besteld = volgende werkdag bezorgd
  • Geen eigen opslagruimte vereist
  • Duidelijke afspraken met meerdere vervoerders
  • Gemakkelijk jouw productbeheer online inzien door je webshop te koppelen
  • Specialistische omgang met jouw bestellingen
  • Pieken worden opgevangen
  • Flexibiliteit bij ziekte en verlof
  • Geschikt voor kleine en grote webshops

Nadelen van fulfilment uitbesteden

  • Minder fysieke controle op eigen voorraad
  • Verlies van logistieke kennis en ervaring
  • Minder flexibiliteit met personalisaties

Het kiezen voor fulfilment kan dus veel opleveren. Bij Bringle hebben wij onze logistiek zo ingericht om de nadelen zo beperkt mogelijk te houden.

Wanneer is fulfilment uitbesteden iets voor mij?

Fulfilment kan ook wat voor jou zijn, zelfs als je een kleine webshop hebt. Bij Bringle verzorgen we namelijk niet alleen de logistiek voor grote ondernemers, maar richten we ons juist op het mogelijk maken van e-fulfilment voor iedereen. Het uitbesteden van fulfilment is al interessant vanaf 75 orders per maand. Doordat we geen minimum hebben voor het aantal bestellingen, kan je ook als kleine webshop jouw logistiek uitbesteden. Al vanaf ā‚¬6,96 per bestelling. Bereken met onze handige rekentool eenvoudig de fulfilment kosten en opbrengsten voor jouw webshop.

Fulfilment voor kleine webshops

De kans is klein dat je een eigen bedrijf bent begonnen, omdat je zo van logistieke processen houdt. Het kiezen voor fulfilment lijkt als kleine ondernemer misschien ver van je bed, maar dat hoeft het niet te zijn. Als kleine ondernemer wil je juist groeien met je webshop en aangezien je (waarschijnlijk) nog geen of weinig mensen in loondienst hebt, moet je daar zelf tijd voor maken. Door fulfilment uit te besteden kun je veel tijd besparen, waardoor je zelf weer tijd over hebt voor de ontwikkeling van je bedrijf. Ook ben je bij Bringle met elke hoeveelheid bestellingen welkom en kan het zelfs tijd en geld besparen.

Fulfilment voor (middel)grote webshops

Ook voor middelgrote webshops is fulfilment een goede oplossing. Wanneer je dagelijks vele bestellingen binnenkrijgt zou je hier mensen voor moeten aannemen, zodat alle bestellingen op tijd bij de klanten terecht komen. Door ervoor te kiezen om de logistiek uit te besteden, bespaar je niet alleen geld op personeel, maar hoef je ook geen magazijn te huren. Doordat wij specialistisch met alle bestellingen omgaan blijven jouw klanten tevreden, zonder dat je hier veel tijd aan hoeft te besteden.

Verzenden en retourneren

Een groot deel van je logistiek bestaat uit de verpakking en verzending van bestellingen. Maar ook uit het ontvangen en verwerken van retourzendingen. Om ervoor te zorgen dat dit zo goed mogelijk verloopt, werken we bij Bringle met een aantal logistieke processen.

In het magazijn verwerken we de order. We verzamelen alle producten van een bestelling bij elkaar en maken het pakketje klaar voor verzending. Dit kunnen we snel en veilig doen, doordat we alle benodigde artikelen in huis hebben. Zo hebben we passende verzenddozen, beschermend opvulmateriaal en adres- en frankeerlabels. Om ervoor te zorgen dat de order klopt, doen we nog een laatste check. Tenslotte regelen we ook alle retourzendingen voor jouw webshop. Denk hierbij aan de ontvangst, controle, opslag en creditering van de producten.

We zetten onze software in om alles in het magazijn bij te houden. Dit kan jij als ondernemer ook makkelijk en snel inzien. Zo weet je dus nog steeds alles over de actuele voorraad, backorders en nieuwe leveringen. Daarnaast zijn al je opgeslagen producten gewoon verzekerd.

Ben je er al over uit of e-fulfilment wat voor jou en jouw webshop is? Maak dan gratis en vrijblijvend een account aan. Weet je nog niet helemaal zeker of het bij jou past? Door vrijblijvend contact met ons op te nemen kunnen wij jouw laatste vragen beantwoorden of zelfs beginnen met het opstarten van onze fulfilment-samenwerking. Wij worden graag je fulfilment partner!