Wat doet een fulfilment center?

5 min lezen

Wat doet een fulfilment center? Een fulfilment center verzorgt de logistiek van een webshop. Het is verantwoordelijk voor de gehele logistiek, van orderverwerking tot retouren. Door fulfilment uit te besteden houd je meer tijd over om je te focussen op andere zaken rondom je webshop.

Wat is fulfilment?

Fulfilment is het complete logistieke verwerkingsproces nadat er een bestelling wordt geplaatst. Denk hierbij aan het verwerken, inpakken, verzenden en eventuele retour van een order. Het juist uitvoeren van fulfilment draagt bij aan een succesvolle webshop. Als webshopeigenaar kan je ervoor kiezen om zelf de volledige afhandeling van je bestellingen te regelen, of om dit uit te besteden aan een gespecialiseerd fulfilment bedrijf. Dit proces wordt ook wel e-fulfilment genoemd. Lees hier meer over fulfilment.

Wat doet een fulfilment center?

Een fulfilment center is een specialist op het gebied van webshop logistiek. Een fulfilment bedrijf neemt het gehele logistieke proces uit handen, waardoor je als webshopeigenaar kostbare tijd overhoudt voor de ontwikkeling en groei van je bedrijf.

Marketeers noemen het "Fulfilment as a Service", wij noemen het Bringle. Bringle staat voor eenvoudig en zelf je webshoplogistiek uitbesteden. Onze prioriteit ligt bij het juist verwerken van orders en het tevredenstellen van je klanten. Wij werken met logistieke specialisten. Zij kennen de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied en hebben kennis van zaken. Processen zijn efficiënt ingericht met onze up-to-date IT systemen.

Heb je structureel meer dan 1.000 orders per maand? Of hebben jouw bestellingen ‘value added services’ nodig zoals het verpakken als kado, bedrukken van kleding etc.? Dan verwijzen we je graag door naar ons zusterbedrijf Make or Buy Fulfilment.

Als webshopeigenaar heb je op elk moment inzicht in de status van je order in het fulfilment systeem. Door in te loggen in onze Bringe Portal, kun je exact zien waar je aan toe bent. Van de actuele voorraad checken, tot aan het inzien van bestellingen en de logistieke status ervan volgen.

Voordelen van fulfilment uitbesteden

  • Bespaart veel tijd
  • Bestellingen worden sneller bij de klant geleverd
  • Duidelijke afspraken met meerdere vervoerders
  • Professionele afhandeling van alle bestellingen
  • Geen stress als je meer orders hebt dan verwacht (bijvoorbeeld tijdens de feestdagen)

Voordelen van Bringle fulfilment center

Bringle biedt veel voordelen op het gebied van e-fulfilment. Hieronder hebben we de belangrijkste op een rij gezet:

  1. Transparant in prijzen: onze tarieven zijn scherp, helder en duidelijk. We bieden verschillende pakketten aan voor kleine en groeiende webshops. Met onze handige rekentool bereken je eenvoudig wat de fulfilment kosten en opbrengsten zijn voor je webshop.
  2. Snel en efficiënt: wij verwerken alle orders op werkdagen tot 22:00 uur. Hierdoor kunnen je klanten een snelle levering verwachten. Dankzij goede samenwerkingen met bezorgdiensten genieten je klanten al snel van hun aankopen.
  3. Hoge betrouwbaarheid: met de Bringle Portal behoud je grip en inzicht op de stand van zaken. De Bringle Portal is een online omgeving die je real-time inzicht geeft in actuele voorraad, backorders en nieuwe leveringen.
  4. Voor elke webshop: wij bieden webshop fulfilment voor zowel grote als kleine webshops. Op deze manier willen we fulfilment uitbesteden toegankelijk maken voor iedere webwinkel.

Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe wij bij Bringle te werk gaan.

Warehousing

E-fulfilment begint bij Bringle bij de inslag ofwel het opslaan van de goederen. Bij ontvangst controleren we de inkomende goederen op kwaliteit en kwantiteit. Vervolgens worden de producten geregistreerd in ons systeem en krijgen ze een plek in ons magazijn. Je producten worden veilig opgeslagen op een geschikte locatie in ons klasse 2 beveiligd magazijn. Daarnaast worden je producten tot een maximum van €10.000 inkoopwaarde door ons verzekerd tegen bedrijfsschade (brand, water, diefstal).

Voorraadbeheer

Goed beheer van je voorraad is een belangrijk onderdeel van fulfilment. Een betrouwbare en accurate voorraad is daarom essentieel. Je fysieke voorraad dient altijd gesynchroniseerd te worden met je online voorraad. Je wil bijvoorbeeld geen producten verkopen die niet meer op voorraad zijn. Als webshopeigenaar wil je real-time inzicht om dit allemaal bij te kunnen houden. Dit kan in je Bringle account, waar je de ingeslagen producten kan vinden.

Orderverwerking

Wanneer er bestellingen worden geplaatst moeten deze automatisch bij ons binnenkomen. Wij bieden connecties aan met de volgende webshopplatformen:

  • WooCommere
  • Shopify
  • Lightspeed
  • Bol.com

Orderverwerking bestaat uit het orderpicken in ons magazijn en een extra controle voor het inpakken. Zodra we de order binnen krijgen, gaan onze medewerkers ermee aan de slag. Alle verkooporders die voor 22:00 in Bringle staan worden op werkdagen nog diezelfde avond verwerkt. Het orderpicking proces bestaat uit het verzamelen van alle producten voor een bestellingen.

Vervolgens wordt de order ingepakt. Wij bieden een divers assortiment aan geschikte verzenddozen, vulmaterialen en labels. Deze zijn bij de prijs inbegrepen. Bij speciale verpakkingen stemmen we het inpakken van order vooraf met je af. Voor verzending wordt uiteraard een laatste check gedaan of alles klopt.

Verzending

Door het bundelen van volumes kunnen we de orders voordeliger verzenden. Als fulfilment center werken we met meerdere verzendpartners, om zo de beste levering te kunnen aanbieden per regio. Bij Bringle werken we momenteel met DHL Parcel en DPD. Dit geldt voor zowel brievenbuspakketjes als grotere pakketten.

Via de Bringle Portal (of in je webshop als je daarmee hebt gekoppeld) ontvang je de tracking gegevens van de zendingen. Via deze gegevens kun je de verdere status van de levering volgen.

Retour

Bij fulfilment hoort ook retourverwerking. Mocht een klant niet helemaal tevreden zijn, dan kunnen ze het pakketje terugsturen naar ons. Wij verzamelen en verwerken de retouren. Van ontvangst, controle, opslag en opdracht voor creditering van de producten. Er wordt een controle gedaan op kwaliteit en kwantiteit en de retour wordt geregistreerd. In veel gevallen zijn er twee mogelijkheden: de retour beschikbaar stellen voor verkoop of bewaren bij bijvoorbeeld beschadiging.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Ben je overtuigd? Maak dan snel een account aan! Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn, neem dan een kijkje in onze kennisbank voor de meest gestelde vragen en antwoorden. Of neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!