Wat is voorraadbeheer? Met tips!

4 min lezen

Voorraadbeheer is een essentieel proces in de logistiek van je webshop. Hierbij is het doel om de opslagkosten zo laag mogelijk te houden terwijl de voorraad op peil is. Bringle Fulfilment vertelt je hier graag meer over en deelt tips voor een goed voorraadbeheer.

Wat is voorraadbeheer?

Voorraadbeheer is het beheren van de goederenstroom. De opslag van producten kost geld en om deze zo laag mogelijk te houden is het de kunst om zo min mogelijk goederen in voorraad te houden.

Wat houdt voorraadbeheer in?

Het omvat alle taken en werkzaamheden bij het beheren van de voorraad. Een goed voorraadbeheer draait om het optimaliseren van de inkomende- en uitgaande productenstroom en de opslag. Het is hierbij belangrijk om voldoende items op voorraad te hebben om geen verkopen mis te lopen, terwijl de opslagkosten zo laag mogelijk zijn.

Waarom is voorraadbeheer belangrijk?

Een goede voorraadbeheer zorgt ervoor dat de voorraadstromen zo efficiënt mogelijk lopen. Daarnaast is het van belang om de opslagkosten onder controle te houden. Naast een betrouwbare en accurate voorraad is de omloopsnelheid ook essentieel. Je fysieke voorraad dient altijd gesynchroniseerd te worden met je online voorraad. Je wil bijvoorbeeld geen producten verkopen die niet meer op voorraad zijn. Of overtollige of onvoldoende voorraad hebben. Uiteindelijk leidt een goed voorraadbeheer tot meer omzet, maximale winst en een verhoogde klanttevredenheid.

Voordelen van een goed voorraadbeheer

  • Minder overtollige goederen
  • Lagere opslagkosten
  • Compleet aanbod en minder ontevreden klanten
  • Goederen altijd op voorraad

Tips voor een goed voorraadbeheer

  1. Volg je voorraad: analyseer de voorraad-data voor waardevolle informatie. Dit kan handmatig op papier, op een computer of met een kassasysteem dat de voorraad automatisch bijhoudt met bijvoorbeeld streepjescodes (barcodes).
  2. Stel prioriteiten: sla de meest verkochte producten bij voorkeur in grotere hoeveelheden op. Op deze manier zorg je ervoor dat de bestverkochte producten altijd op voorraad zijn. Houd ook rekening met seizoensgebonden producten en de periodieke schommelingen.
  3. Kies een voorraadbeheermethode: een voorraadbeheermethode is belangrijk om het beheer efficiënt uit te voeren. Veel gebruikte methoden zijn Just in Time, FIFO (first in first out) en LIFO (last in first out).
  4. Betrouwbare leveranciers: werk met snelle en betrouwbare leveranciers die snel kunnen leveren om de voorraden op peil te houden. Let ook op de leveringstermijn om te bepalen wanneer je een bestelling moet plaatsen.
  5. Administratie en inkoop: om de juiste balans te vinden en de inkoop goed af te stemmen op de verkoop is het van belang dat de administratie op orde is.
  6. Houd zicht op de omloopsnelheid: met behulp van verkoopdata van vorige periodes kun je de voorraadpeil beter volgen en zo anticiperen op welke artikelen je moet inkopen.

Het kan verstandig zijn om een externe partij te laten kijken naar je bedrijfsprocessen. Dit kan waardevol advies opleveren. Of je kan de complete logistieke dienstverlening uitbesteden aan een fulfilment bedrijf. Ontdek hier alle informatie over een fulfilment center.

Voorraadbeheer uitbesteden

Voorraadbeheer is onderdeel van het fulfilment proces. Aan ons fulfilment center Bringle in ‘s-Hertogenbosch, kun je de orderverwerking met een gerust hart overlaten. Dankzij onze jarenlange inhouse-ervaring, expertise en technologieën kunnen we de logistiek efficiënt uitvoeren. Bringle verzorgt het gehele logistieke proces voor je webshop voor een vast tarief. Van orderwerking tot voorraadbeheer en het regelen van retourzendingen. Ontdek met onze handige rekentool de fulfilment kosten en opbrengsten voor jouw webshop. In slechts 5 simpele stappen geniet je van logistieke vrijheid. Bekijk ‘zo werkt Bringle’ voor meer informatie.

Voordelen van voorraadbeheer uitbesteden

  • Geen eigen opslagruimte nodig: leveranciers leveren ingekochte voorraad direct aan het magazijn.
  • Goederen in het magazijn zijn extra goed beveiligd en verzekerd tegen bedrijfsschade.
  • Altijd real-time inzicht in de actuele stand van je voorraad met onze Bringle Portal
  • Flexibiliteit bij ziekte en verlof
  • Geschikt voor alle webshops, van kleine tot grotere webshops.

Ben je overtuigd? Maak dan snel gratis en vrijblijvend een account aan. Kijk eens rond en ontdek of Bringle Fulfilment iets voor jouw bedrijf is! Of heb je nog vragen? Bekijk dan de meest gestelde vragen in onze kennisbank of neem contact met ons op.