Tips voor het hoogseizoen

3 min lezen

In het 4e kwartaal staan we met elkaar weer voor een mooie, doch stevige, uitdaging. In ruim één week tijd is het Black Friday (26/11), Cyber Monday (29/11) en Sinterklaas én direct daarna start het kerstseizoen. Om deze bijzondere periode, en de rest van het hoogseizoen het hoofd te bieden vragen we jullie aandacht, actie en hulp.

Aanloop naar het logistieke hoogseizoen: tips en aandachtspunten

Wij ondersteunen jullie graag optimaal tijdens de voorbereidingen op de feestdagen en de verwerking van jullie bestellingen tijdens de komende piekperiode.

Dit jaar kent een bijzondere situatie omdat Black Friday (26/11), Cyber Monday (29/11) en Sinterklaas binnen 10 dagen vallen. Veel consumenten zullen voor hun Sinterklaas cadeaus ook gebruik willen maken van de aanbiedingen die Black Friday biedt is de verwachting. Daarnaast is Sinterklaas op een zondag, bestellingen zullen dus eerder geplaatst worden.

Wij verwachten dat de vervoerders goed voorbereid zullen zijn op deze bijzondere week, maar er zullen vertragingen zijn in de verwerking van de verzendingen. Ook gezien onze recente grote groei in lever- en ordervolumes is het belangrijk om samen met jullie goed te plannen en te anticiperen. Eigenlijk is het hoogseizoen dit jaar al in september begonnen.

We hebben een aantal tips

  • Het is raadzaam om Black Friday kortingen of aanbiedingen voor Sinterklaas eerder beschikbaar te stellen aan klanten. Zo worden bestellingen meer gespreid in deze periode.
  • Het is verstandig om klanten erop te wijzen dat tijdens deze ‘feestdagen’ de levertijd van bestellingen langer kan zijn dan normaal. Zeker ook omdat de ordervolumes structureel hoger zijn dan normaal. Ook de marktplaats instellingen zijn hierbij belangrijk. Advies is om minimaal 3 werkdagen te kiezen op bol.com.
  • Zorg dat er voldoende voorraad is zodat we geen zendingen hoeven aan te houden.

Jullie hulp gevraagd

Om dit piekseizoen en deze bijzondere week zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal aandachtspunten waarbij we jullie hulp, actie, ondersteuning en begrip goed kunnen gebruiken:

INSLAG

Grote leveringen of leveringen met speciale vervolgacties graag tijdig (vóór 6/11) aan ons Customer Service-team communiceren.

CUSTOMER SERVICE

In de piekperiode verwerken wij naar verwachting 150-250% meer orders per dag. Zoals jullie van ons mogen verwachten zijn we in die piekmaanden normaal bereikbaar via de bekende kanalen. Chat of mail.

Door de verwachte feestdagendrukte bij jullie, bij ons en bij de verzenders is het mogelijk dat sommige informatieverzoeken of vragen een langere doorlooptijd hebben dan gebruikelijk, graag jullie begrip hiervoor.

MARKETINGACTIES

Doe je een marketingactie voor Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst of allemaal en verwacht je significant meer volume (dat is de bedoeling natuurlijk). Dan horen we dat graag ruim op tijd (voor 6/11). We kunnen dan beter anticiperen met het inplannen van extra capaciteit of extra pickups van de vervoerders. Alleen dan kunnen we de capaciteit goed organiseren en de zendvolumes goed verwerken.