Je webshop retour snel en simpel verwerkt – 5 tips!

4 min lezen

De logistiek van een webshop bestaat uit diverse onderdelen. Eén van de belangrijkste en meest tijdrovende onderdelen daarvan is de retourlogistiek. Retouren zorgen namelijk voor extra kosten en extra werk. In deze blog geven je 5 tips om je webshop retour snel en simpel te verwerken!

Vrijwel alle webshops hebben met retouren te maken. Nederland kent een gemiddeld retourpercentage van 13%. Het verwerken van een retourzending kost meer werk dan het verzenden van een bestelling. Bij een internationale retourzending komt daar nog meer werk en kosten bovenop. Maar hoe je met dit proces omgaat is bepalend voor het succes van je webshop. Hoe krijg je alle retouren zo snel mogelijk weer opgeruimd? Wij delen 5 tips met voor het verbeteren van je retourproces.

5 tips voor webshop retours verwerken

Bij Bringle verwerken we dagelijks veel retourzendingen van onze klanten. Hieronder volgen vijf handige tips die ons en waarschijnlijk ook jou helpen om alles weer snel in je magazijn te krijgen en de creditering naar de klanten te regelen:

  1. Verwerk niet elke retourzending apart. Het is handig om het proces op te splitsen: uitpakken, controleren, sorteren, alles in één keer inslaan en administratief verwerken.
  2. Het controleren, opnieuw verpakken en inslaan kost flink wat tijd. Overweeg voor goedkope producten dat niet te doen. Schenk ze desnoods aan een goed doel.
  3. Houd de retouren apart. Verwerk retourzendingen bij voorkeur op een afzonderlijke plek in je magazijn. Dat zorgt voor overzicht en ook dat je de voorrang kan geven aan nieuwe bestellingen.
  4. Soms zijn de kosten van het retourproces hoger dan de waarde van de producten. Dan is het voordeliger om je klanten een nieuw product toe te sturen en tevreden te stellen. De klant kan het eerste product dan alsnog gebruiken of wegdoen.
  5. Bewaar retourdozen voor hergebruik of als opvulmateriaal. Dit voorkomt onnodig verpakkingsmateriaal en geen afvoer van het oude karton!

Tips voor minder webshop retouren

Waarschijnlijk wil je niet alleen je retourproces optimaliseren, maar ook minder kosten maken. Hoe kan je als webshopeigenaar het aantal retourzendingen verminderen?

  1. Zorg voor duidelijke omschrijving en reviews: hoe beter een klant weet wat hij bestelt, hoe minder retourzendingen. Teruggestuurde pakketjes kunnen je meer inzicht geven over je klantenkring en de producten die worden besteld. Een medewerker kan bijvoorbeeld vaststellen dat een t-shirt in maat S opvallend wordt omgewisseld naar een maat M. Als webshop kan je hierop inspelen door op de productpagina een opmerking te plaatsen over de maat. Ook kunnen beoordelingen helpen bij het maken van keuzes.
  2. Kijk nog eens kritisch naar je retourbeleid: het is goed om het je klanten makkelijk te maken en een extra service aan te bieden, maar je kunt ook redelijke voorwaarden stellen die ervoor zorgen dat retouren minder voorkomen. Volgens thuiswinkel.org retourneren consumenten minder snel als de retourtermijn langer is. Dit komt onder andere doordat de urgentie ontbreekt om iets snel terug te sturen. Een retourtermijn van langer dan 14 dagen kan dus leiden tot minder retouren.
  3. Maak je eigen content: verschillende beelden van producten kunnen het verschil maken om valse verwachtingen van klanten te voorkomen.

Webshoplogistiek uitbesteden

Een groot deel van je logistiek bestaat uit het verwerkingen van retourneringen. Wil jij altijd je webshoplogistiek (en dus retourlogistiek) op orde hebben? Bringle bied je vrijheid door de logistiek uit handen te nemen. Wij beheren de voorraad, zorgen voor het inpakken en verzenden van bestellingen, ontvangst van een nieuwe voorraad en het verwerken van retouren. Wij bieden webshop fulfilment voor zowel grote als kleine webshops. Ontdek ‘zo werkt Bringle’ voor meer informatie en maak gratis en vrijblijvend een account aan.

Bij Bringle handelen we alle verzendingen en retouren voor je af. Je klanten sturen hun producten retour naar ons en wij zorgen ervoor dat het retourproces zo efficient mogelijk verloopt. We zorgen ervoor dat de geretourneerde producten snel weer in de voorraad worden opgenomen en verkoopbaar zijn. Lees hier meer over onze retourverwerking.

Ben je overtuigd? Maak dan snel een account aan! Of heb je nog vragen over het uitbesteden van je logistiek? Bekijk dan de meest gestelde vragen en antwoorden in onze kennisbank of neem contact met ons op voor meer informatie!