Je retouren snel en simpel verwerkt – 5 tips!

2 min lezen

Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas liggen achter ons. Een heerlijke omzet boost, maar ook hele drukke dagen voor jou als webshophouder. Alle ‘hands on deck’ om de retouren van vorige week de deur uit te krijgen. 5 tips om je retouren snel en simpel te verwerken.

De onvermijdelijke retouren

Alle ‘hands on deck’ om het vorige week de deur uit te krijgen. Waarschijnlijk sta je nu tegen een flinke stapel retouren aan te kijken. Gemiddeld komt er in Nederland 10% retour. Gemiddeld. Want de verschillen per branche zijn aanzienlijk.

Hoe krijg je die retouren zo snel mogelijk weer opgeruimd? Er is veel geschreven over het voorkomen van retouren maar wat doe je als je toch tegen die stapel aankijkt?

5 tips die je helpen

Ook wij krijgen veel pakketten terug van onze klanten. Vijf handige tips die ons en waarschijnlijk ook jou helpen om alles weer snel in je magazijn te krijgen en de creditering naar de klanten te regelen.

  • De eerste en meest belangrijke: Verwerk niet elke retourzending apart. Werk in grote brokken: Uitpakken, controleren, sorteren, alles in 1x inslaan en administratief verwerken.
  • Controleren, opnieuw verpakken en inslaan kost flink wat tijd. Overweeg voor goedkope producten dat niet te doen. Schenk ze desnoods aan een goed doel.
  • Houd de retouren letterlijk apart. Als het even kan een op een afzonderlijke plek in je magazijn verwerken. Dat zorgt voor overzicht en ook dat je voorrang kan geven aan de bestellingen.
  • Kijk nog eens naar je retourbeleid. Het is goed om het je klanten makkelijk te maken, maar je kunt ook redelijke voorwaarden stellen die ervoor zorgen dat retouren minder voorkomen. Bijvoorbeeld dat producten nog in de originele en gesloten verpakking moeten zitten.
  • Soms zijn de kosten van het retourproces hoger dan de waarde van de producten. Dan is het goedkoper om je klanten een nieuw product te sturen en tevreden te stellen. De klant kan dan het eerste product alsnog gebruiken of weggooien.

PS Als je de ruimte hebt. Bewaar de retourdozen voor hergebruik of als opvulmateriaal. Twee keer winst. Geen onnodige verpakkingsmaterialen en geen afvoer van het oude karton.

Op naar de kerst en 2020

Waarschijnlijk nog een aanloopje naar de kerstdagen. Nog even flink aan de slag en daarna de welverdiende vrije tijd.

Ook tijd om na te denken over het nieuwe jaar. Een mooi moment om even achterom te kijken. Wat hebben we allemaal gedaan? Wat ging er goed? Wat kon er beter? Ons volgende blog gaat over inspiratie voor 2020. Hoe kan je je logistiek slimmer organiseren? Minder tijd, minder kosten, meer tevreden kanten!