Fulfilment uitbesteden of zelf doen?

4 min lezen

Logistiek is een belangrijk onderdeel voor webshops. Het verzenden van orders naar klanten is misschien zelfs het belangrijkste stuk van het proces. Het verwerken van orders kan echter veel tijd kosten. Dit kan je natuurlijk zelf doen, maar je kan dit ook uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Voor veel webshop eigenaren is webshop fulfilment een uitstekende oplossing, waarbij je profiteert van verschillende voordelen.

Het organiseren van de webshop logistiek is voor veel ondernemers een tijdrovend en arbeidsintensief proces. Daarnaast wordt het niet altijd even leuk gevonden door iedereen. Voor veel webshop eigenaren is het uitbesteden van fulfilment aan Bringle daarom zeer aantrekkelijk. Zo besteed je niet zelf niet langer veel tijd aan het verpakken en versturen van orders. Die tijdsbesparing gebruik je om je webshop verder te laten ontwikkelen en groeien.

Wat betekent fulfilment uitbesteden?

Het uitbesteden van fulfilment betekent simpelweg het uit handen geven van het gehele logistieke proces aan een fulfilment center. Een fulfilment bedrijf zoals Bringle is erop gericht om zo snel en efficiënt mogelijk orders te verwerken. Terwijl jij je richt op je webshop, beheren zij de voorraad, verwerken ze de orders en zelfs de retouren. Ondertussen kan jij je focussen op andere aspecten om verdere groei van je bedrijf te realiseren.

Wat zijn jouw logistieke kosten?

Om te bepalen of webshop fulfilment iets voor jou is, is het verstandig om de kostprijs van een order in jouw webwinkel te berekenen. Denk hierbij aan opslag, verpakkingsmateriaal, etiketten, opvulmiddelen, personeelskosten en verzendkosten. Maak een overzicht, tel deze kosten bij elkaar op en je hebt een beter inzicht van de logistieke kosten per order.

  • Huur of aanschafkosten van het magazijn
  • Werving en selectie van personeel
  • Personeelskosten
  • Aanschaf van magazijnstellingen, etiketteermachines en printers
  • Verpakkingsmaterialen, etiketten, opvulmiddelen
  • Verzendkosten

Als je al deze kosten bij elkaar optelt en deelt door het aantal orders heb je een realistische inschatting van de logistieke kostprijs per order. Vergelijk deze met de tarieven van Bringle via onze handige rekentool. Bij Bringle nemen we alle logistieke werkzaamheden voor je uit handen vanaf €6,40 per bestelling. Klinkt goed toch?

Voordelen van fulfilment uitbesteden

  • Bespaart tijd en geld: door de logistiek uit te besteden maak je tijd vrij voor andere aspecten van je webwinkel. Je kan je volledig focussen op bijvoorbeeld sales, marketing, klantenservice of kortweg de groei van je bedrijf.
  • Geen eigen opslagruimte nodig: leveranciers leveren ingekochte voorraad direct aan het magazijn van Bringle, waar de producten worden opgeslagen. Daarnaast zijn producten extra goed beveiligd en verzekerd tegen bedrijfsschade.
  • Lagere kosten fulfilment: Bringle heeft goede afspraken met bezorgdiensten waardoor ze de service voor de beste prijs kunnen aanbieden.
  • Hoger serviceniveau: dankzij de samenwerking met een fulfilment partij biedt jij je klanten een snellere orderwerking, kortere levertijd en een vlottere retourverwerking.
  • Online portal: door middel van een online portal behoud je inzicht in de actuele stand van je voorraad en kun je alle bestellingen volgen met de track and trace code.
  • Flexibiliteit bij ziekte en verlof: een logistieke partner biedt zekerheid voor jezelf en voor je klanten in alle omstandigheden, ook bij ziekte en verlof.
  • Geschikt voor alle webshops: fulfilment voor kleine webshops lijkt misschien een ver van je bed show, maar in realiteit is het geschikt voor iedere webshop.
  • Pieken en dalen in het orderproces worden opgevangen: meer orders in het hoogseizoen? Geen probleem! Via een fulfilment partner worden alle orders op tijd verwerkt.

Nadelen van fulfilment uitbesteden

  • Minder fysieke controle op eigen voorraad
  • Bang voor te hoge kosten
  • Minder flexibiliteit met personalisaties
  • Verlies van kennis en ervaring over het logistieke proces

Bij Bringle hebben we onze logistiek zo ingericht om de nadelen zo beperkt mogelijk te houden. Lees hier meer over de kosten van fulfilment. We snappen dat als je je logistiek uitbesteedt je wel grip en inzicht wil behouden. Daar hebben we de Bringle Portal voor ontwikkeld; een online omgeving die je real-time inzicht geeft op actuele statussen. Maak gratis en vrijblijvend een account aan en neem zelf een kijkje!

Hoe werkt Bringle?

In 5 simpele stappen geniet je van logistieke vrijheid. Bekijk ‘zo werkt Bringle’ voor meer informatie.

  1. Maak gratis en vrijblijvend een account aan. Je kan direct inloggen en ontdekken of Bringle bij jou past.
  2. Kies een pakket en activeer je account. Gebruik de rekentool om te zien welk membership het beste bij jouw webshop past.
  3. Koppel je webshop of marketplace voor real time inzicht in je productbeheer.
  4. Stuur je voorraad op naar ons beveiligde magazijn.
  5. Start met orders verzenden en focus je op andere dingen!

Fulfilment uitbesteden of zelf doen?

Het uit handen geven van je webshop logistiek is een keuze die je zelf maakt. We hopen dat we de keuze met dit artikel iets makkelijker hebben gemaakt. Ben je overtuigd? Maak dan snel een account aan! Of heb je nog vragen? Bekijk dan de meest gestelde vragen in onze kennisbank of neem contact met ons op.